Tym dość dwuznacznym tytułem rozpocznę krótką historię nt. szczepień.

Te szczepienia to niezły biznes sam w sobie. Dowiedziały się o tym Niemcy podczas szału na AH1N1, kiedy dały podpuścić się koncernowi szczepionkowemu do kupienia ponad 50mln szczepionek dla swoich obywateli. Szał się skończył, śmiertelność wirusa była znikoma a urzędnicy zostali z balastem, który pewnie upchnęli jakiemuś krajowi w Afryce. Nie można było ich kupić w aptece samodzielnie, musiał je kupić od razu cały naród. Dobre nie? No właśnie dać się podpuścić czy nie dać?

Poszedłem do znanego sobie Wojewódzkiego Punktu Szczepień w Krakowie. Po drodze mijam budynek stacji epidemiologicznej, na którym wisi baner „Międzynarodowy punkt szczepień” – coś w ten deseń. Gdybym był leniwy pewnie tam bym poszedł się zaszczepić. Sprawia wrażenie, że to właściwe miejsce, ale niee to tylko małą firma prywatna. Różnica jest taka, że pierwsza wizyta i już pozbywamy się ok 50zł za samo zaistnienie w kartotece i „wywiad”. To ja dziękuję. Idę dalej. Budynek właściwego punktu szczepień znajduje się przy szpitalu im. JP2 a właściwie na samym końcu zespołu budynków.

No dobra, wywiad, jadę tu, tu i tu. No to wg tabelki musi się pan zaszczepić na: WZW A(2 szczepienia) i B (3 szczepienia), dur, polio, tężec, błonicę, wściekliznę (3 szczepienia + 1 po roku), cholerę (2 szczepienia). Każda ze szczepionek powyżej stówy. WZW mam już od paru lat, skusiłem się na szczepionkę przeciw durowi i zestaw polio-tężec-błonica razem 305zł. Mam to z głowy na parę lat. Dokładne dane znajdziecie tutaj. Byłem też namawiany na wściekliznę i cholerę, ale przełożyłem to na kiedy indziej. Dostałem też wpis do żółtej książeczki i parę folderów informacyjnych.

W domu na spokojnie znalazłem tam ciekawe zestawienie ryzyka zachorowania w ciągu miesiąca podróży do tropiku lub krajów rozwijających się:

  • Sraczka 20-60%    (na to nie ma szczepionki)
  • Malaria 3%           (na to nie ma szczepionki)
  • Denga 1%             (na to nie ma szczepionki)
  • Pokąsanie przez zwierzę (profilaktyka wścieklizny) 0,5%
  • WZW A 0,04%
  • Dur brzuszny (Indie, Afryka) 0,03%
  • Dur brzuszny (pozostałe rejony) 0,003%
  • Zakażenie HIV 0,002%     (na to nie ma szczepionki)
  • Cholera 0,0003%
  • Polio 0,00004%

No i teraz, czy te procenty przekonują czy nie?